مقایسه حافظه های SSD با پورت های SATA ، SATA 3 و NVME

پنج شنبه 27 آذر 1399 849 بازدید کننده  

حافظه SSD با پورت SATA

SSD مخفف Solid State Drive به معنای درایو حالت جامد است و در دسته ی حافظه های ذخیره سازی بدون قطعات متحرک جای می‌گیرد. SSD ها از تراشه های نیمه هادی برای نوشتن و دسترسی به حافظه بهره میبرند.

تفاوت های اصلی SATA 3 و NVMe

بسیاری از SSD ها به قدری سریع هستند که تنها عامل محدودکننده ی سرعت آنها، شیوه ی اتصال به کامپیوتر است. کامپیوترهای شخصی (رومیزی و لپ تاپ) از دو نوع اتصال برای ارتباط درایو ذخیره سازی با قطعات دیگر بهره می‌برند: SATA 3 و NVMe .

اتصال های SATA 3 ترکیب دوگان های از کابل داده و برق را از SSD به مادربرد کامپیوتر شامل میشوند. پروتکل Serial ATA یا SATA ارزانترین و مرسوم ترین رابط SSD در صنعت محسوب میشود. پروتکل NVMe، با هدف بهبود اتصال درایوهای SSD توسعه یافت. اتصال NVMe از درگاه PCI-E بهره میبرد و درنتیجه اطلاعات به صورت مستقیم و بدون واسطه به مادربرد منتقل میشود.

اتصال NVMe اتصال و ارتباط سریعتری را بین SSD و مادربرد فراهم میکند و درواقع دسترسی NVMe به خطوط بیشتر PCI-E به صورت همزمان، انتقال سریعتر داده را به همراه دارد. برای درک بهتر تفاوت انتقال داده توسط درگاه های مبتنی بر PCIe و SATA به این مثال توجه کنید؛ خودرو را به عنوان اطلاعات در نظر بگیرید که قرار است از یک مبدا به یک مقصد برسند؛ درگاه ساتا همانند یک خیابان با یک مسیر عبود خودرو، درگاه های مبتنی بر PCIe نیز همانند آزادراهی برای این خوردها محسوب میشوند.

حافظه های M.2 چه هستند؟

درایوهای M.2 انواع نازکی از درایوهای SSD هستند، درواقع آنها پروتکل جدیدی به فهرست اضافه نمیکنند و انواع درایوهای M.2 با اتصال SATA یا NVMe در بازار وجود دارد. درایوهای M.2 به خاطر فرم فاکتور نازکتر، از پروتکل NVMe بهره میبرند که ذاتا اتصالی سریعتر به همراه دارد. در نهایت مصرف کننده در زمان خرید درایو M.2 باید به پروتکل اتصال آن نیز دقت کند. حافظه های M.2 مبتنی بر SATA عموما دو زبانه ی ۵ و ۶ پینی در دو طرف زبانه ی اصلی دارد اما حافظه ی مبتنی بر PCIe یک زبانه ی ۵ پینی درکنار یک زبانه ی بزرگ و اصلی دارد.

جمع بندی

اگر به عنوان مصرفکننده به دنبال ارتقا ذخیره سازی کامپیوتر شخصی از هارد درایوهای سنتی هستید، هر دو پروتکل NVMe و SATA 3 بهبود سرعت قابل توجهی را به همراه خواهند داشت. فهرست زیر، تفاوت انواع حافظه را در سرعت خواندن/نوشتن نشان میدهد:

  • هارد درایو 7,200 RPM: میانگین سرعت خواندن/نوشتن ۸0 تا ۱۶0 مگابایت برثانیه
  • SATA 3 SSD: سرعت خواندن/نوشتن تا حداکثر ۵۵0 مگابایت برثانیه
  • NVMe SSD: سرعت خواندن/نوشتن تا حداکثر ۳،۵00 مگابایت برثانیه

در نتیجه سرعت در حافظه با پورت NVME حدودأ پنج برابر بیشتر از حافظه های با پورت SATA 3 است و ۳۵ برابر بیشتر از هارد دیسک ها !!!


دیدگاه شما

نام شما
آدرس ایمیل
متن دیدگاه
کد امنینی
comment
کاربر گرامی لطفا دیدگاه خود را درباره این کالا بیان کنید

مقایسه حافظه های SSD با پورت های SATA ، SATA 3 و NVMEشبکه شین | نمایندگی میکروتیک12/17/2020حافظه SSD با پورت SATASSD مخفف Solid State Drive به معنای درایو حالت جامد است و در دسته ی حافظه های ... حافظه SSD با پورت SATASSD مخفف Solid State Drive به معنای درایو حالت جامد است و در دسته ی حافظه های ذخیره سازی بدون قطعات متحرک جای می‌گیرد. SSD ها از تراشه های نیمه هادی برای نوشتن و دسترسی به حافظه بهره میبرند.تفاوت های اصلی SATA 3 و NVMeبسیاری از SSD ها به قدری سریع هستند که تنها عامل محدودکننده ی سرعت آنها، شیوه ی اتصال به کامپیوتر است. کامپیوترهای شخصی (رومیزی و لپ تاپ) از دو نوع اتصال برای ارتباط درایو ذخیره سازی با قطعات دیگر بهره می‌برند: SATA 3 و NVMe .اتصال های SATA 3 ترکیب دوگان های از کابل داده و برق را از SSD به مادربرد کامپیوتر شامل میشوند. پروتکل Serial ATA یا SATA ارزانترین و مرسوم ترین رابط SSD در صنعت محسوب میشود. پروتکل NVMe، با هدف بهبود اتصال درایوهای SSD توسعه یافت. اتصال NVMe از درگاه PCI-E بهره میبرد و درنتیجه اطلاعات به صورت مستقیم و بدون واسطه به مادربرد منتقل میشود.اتصال NVMe اتصال و ارتباط سریعتری را بین SSD و مادربرد فراهم میکند و درواقع دسترسی NVMe به خطوط بیشتر PCI-E به صورت همزمان، انتقال سریعتر داده را به همراه دارد. برای درک بهتر تفاوت انتقال داده توسط درگاه های مبتنی بر PCIe و SATA به این مثال توجه کنید؛ خودرو را به عنوان اطلاعات در نظر بگیرید که قرار است از یک مبدا به یک مقصد برسند؛ درگاه ساتا همانند یک خیابان با یک مسیر عبود خودرو، درگاه های مبتنی بر PCIe نیز همانند آزادراهی برای این خوردها محسوب میشوند.حافظه های M.2 چه هستند؟درایوهای M.2 انواع نازکی از درایوهای SSD هستند، درواقع آنها پروتکل جدیدی به فهرست اضافه نمیکنند و انواع درایوهای M.2 با اتصال SATA یا NVMe در بازار وجود دارد. درایوهای M.2 به خاطر فرم فاکتور نازکتر، از پروتکل NVMe بهره میبرند که ذاتا اتصالی سریعتر به همراه دارد. در نهایت مصرف کننده در زمان خرید درایو M.2 باید به پروتکل اتصال آن نیز دقت کند. حافظه های M.2 مبتنی بر SATA عموما دو زبانه ی ۵ و ۶ پینی در دو طرف زبانه ی اصلی دارد اما حافظه ی مبتنی بر PCIe یک زبانه ی ۵ پینی درکنار یک زبانه ی بزرگ و اصلی دارد.جمع بندیاگر به عنوان مصرفکننده به دنبال ارتقا ذخیره سازی کامپیوتر شخصی از هارد درایوهای سنتی هستید، هر دو پروتکل NVMe و SATA 3 بهبود سرعت قابل توجهی را به همراه خواهند داشت. فهرست زیر، تفاوت انواع حافظه را در سرعت خواندن/نوشتن نشان میدهد:هارد درایو 7,200 RPM: میانگین سرعت خواندن/نوشتن ۸0 تا ۱۶0 مگابایت برثانیهSATA 3 SSD: سرعت خواندن/نوشتن تا حداکثر ۵۵0 مگابایت برثانیهNVMe SSD: سرعت خواندن/نوشتن تا حداکثر ۳،۵00 مگابایت برثانیهدر نتیجه سرعت در حافظه با پورت NVME حدودأ پنج برابر بیشتر از حافظه های با پورت SATA 3 است و ۳۵ برابر بیشتر از هارد دیسک ها !!!5.0

عضویت در خبرنامه از جدیدترین محصولات مورد علاقه خود باخبر شوید

محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید