VPLS چیست ؟ ( معرفی و راه اندازی Mikrotik VPLS )

پنج شنبه 24 فروردین 1402 409 بازدید کننده گروه آموزشی

 

 

تصور کنید که شما مدیر شبکه یک کارخانه یا فروشگاه هستید که در کل کشور دارای شعب متعددی است و میخواهید ارتباط بین تمامی شعب برقرار باشد اما به دلیل ترافیک موجود در شبکه مجبور هستید از Vlan استفاده کنید که قطعا نیاز به یک بستر لایه 2 دارید. یکی از راه حل ها استفاده از تانل است مثل تانل Eoip که در مقاله قبل هم به تانل ها اشاره شد و گفته شد که لود زیادی بر روی سخت افزارها و روتر ها خواهد گذاشت با این تفاوت که در سرویس Vpls این مشکل را نخواهیم داشت.

طبق سناریو زیر روتر شماره یک را شعبه تهران پارس خزر در نظر میگیریم و روتر شماره پنج را روتر شعبه شیراز پارس خزر در نظر میگیریم و ارتباط آنها را در بستر لایه 2  برقرار خواهیم کرد:

 

روترشماره 2 با 2.2.2.2 و روتر شماره3 با 3.3.3.3 و روتر شماره 4 با 4.4.4.4 نشان گذاری میشوند

 

 

 

روترهای شماره 2 و 3 بعنوان روتر Edge یا به اصطلاح روتر نهایی بین سرویس دهنده و مشتری هستند و به دلیل اینکه ارتباط از نوع لایه دو است بین روترهای مشتری و سرویس دهنده مثل روتر 1 به 2 و 5 به 4 آی پی اختصاص داده نمیشود.

vpls هم مانند سرویس mpls نیاز به یک پروتکل igp مانند Ospf دارد و بعد از اجرای mpls سرویس vpls راه اندازی میشود. سرویس ospf بین روترهای سرویس دهنده که شامل روترهای 2و3و4 است راه اندازی میشود و شبکه های آنها در پروتکل اضافه میشوند.

بعد از راه اندازی ospf  و  mpls در شبکه باید vpls راه اندازی شود طبق تصاویر زیر:

 

 

در روتر 4 نیز بصورت بالا کانفیگ vpls را انجام میدهیم اما باید بدانید که کار تمام نشده است.

در روترهای Edge که در این سناریو روتر شماره 2 و 4 هستند باید اینترفیس vpls و اینترفیسی که به سمت مشتری رفته است داخل یک Bridge انداخته شوند و همینطور در روترهای سمت مشتری باید اینترفیسی که به سمت سرویس دهنده است و اینترفیسی که به سمت شبکه داخلی مدنظر است داخل یک Bridge انداخته شوند.

سپس پس از گذراندن مراحل بالا ارتباط طبق تصویر پایین برقرار میگردد:

 

 

اما فرض کنید در یک شرکت ارائه دهنده اینترنت کار می کنید و تعداد روترهای Edge زیادی دارید! در این صورت کانفیگ های بالا به کار شما نخواهند آمد…

راهکار استفاده Bgp Mpls است، vpls های ساخته شده در کانفیگ های بالا را پاک کنید ،همچنین اینترفیسی که در Bridge ساخته شده بود که به سمت سرویس دهنده بوده است نیز باید پاک شود و طبق تصویر پایین پیش بروید:

 

 

نکته: تفاوت در قسمت Peers است که حتما برای اینکه بتوان از Bgp در جهت Vpls بهره مند شد با تیک مربوط به l2vpn طبق تصویر بالا خورده شود.

در ادامه باید Bgp-Vpls راه اندازی شود: 

 

 

در تصویر بالا Site id  باید یک عدد منحصربفرد برای هر روتر باشد تا Vpls به درستی کار کند و قسمت Bridge نیز باید مشخص شود کدام برای vpls است و همان انتخاب شود.

 

 


دیدگاه شما

نام شما
آدرس ایمیل
متن دیدگاه
کد امنینی
comment
کاربر گرامی لطفا دیدگاه خود را درباره این کالا بیان کنید

VPLS چیست ؟ ( معرفی و راه اندازی Mikrotik VPLS )شبکه شین فروشگاه تجهیزات شبکه میکروتیک4/13/2023  تصور کنید که شما مدیر شبکه یک کارخانه یا فروشگاه هستید که در کل کشور دارای شعب متعددی اس...   تصور کنید که شما مدیر شبکه یک کارخانه یا فروشگاه هستید که در کل کشور دارای شعب متعددی است و میخواهید ارتباط بین تمامی شعب برقرار باشد اما به دلیل ترافیک موجود در شبکه مجبور هستید از Vlan استفاده کنید که قطعا نیاز به یک بستر لایه 2 دارید. یکی از راه حل ها استفاده از تانل است مثل تانل Eoip که در مقاله قبل هم به تانل ها اشاره شد و گفته شد که لود زیادی بر روی سخت افزارها و روتر ها خواهد گذاشت با این تفاوت که در سرویس Vpls این مشکل را نخواهیم داشت.طبق سناریو زیر روتر شماره یک را شعبه تهران پارس خزر در نظر میگیریم و روتر شماره پنج را روتر شعبه شیراز پارس خزر در نظر میگیریم و ارتباط آنها را در بستر لایه 2  برقرار خواهیم کرد: روترشماره 2 با 2.2.2.2 و روتر شماره3 با 3.3.3.3 و روتر شماره 4 با 4.4.4.4 نشان گذاری میشوند   روترهای شماره 2 و 3 بعنوان روتر Edge یا به اصطلاح روتر نهایی بین سرویس دهنده و مشتری هستند و به دلیل اینکه ارتباط از نوع لایه دو است بین روترهای مشتری و سرویس دهنده مثل روتر 1 به 2 و 5 به 4 آی پی اختصاص داده نمیشود.vpls هم مانند سرویس mpls نیاز به یک پروتکل igp مانند Ospf دارد و بعد از اجرای mpls سرویس vpls راه اندازی میشود. سرویس ospf بین روترهای سرویس دهنده که شامل روترهای 2و3و4 است راه اندازی میشود و شبکه های آنها در پروتکل اضافه میشوند.بعد از راه اندازی ospf  و  mpls در شبکه باید vpls راه اندازی شود طبق تصاویر زیر:  در روتر 4 نیز بصورت بالا کانفیگ vpls را انجام میدهیم اما باید بدانید که کار تمام نشده است.در روترهای Edge که در این سناریو روتر شماره 2 و 4 هستند باید اینترفیس vpls و اینترفیسی که به سمت مشتری رفته است داخل یک Bridge انداخته شوند و همینطور در روترهای سمت مشتری باید اینترفیسی که به سمت سرویس دهنده است و اینترفیسی که به سمت شبکه داخلی مدنظر است داخل یک Bridge انداخته شوند.سپس پس از گذراندن مراحل بالا ارتباط طبق تصویر پایین برقرار میگردد:  اما فرض کنید در یک شرکت ارائه دهنده اینترنت کار می کنید و تعداد روترهای Edge زیادی دارید! در این صورت کانفیگ های بالا به کار شما نخواهند آمد…راهکار استفاده Bgp Mpls است، vpls های ساخته شده در کانفیگ های بالا را پاک کنید ،همچنین اینترفیسی که در Bridge ساخته شده بود که به سمت سرویس دهنده بوده است نیز باید پاک شود و طبق تصویر پایین پیش بروید:  نکته: تفاوت در قسمت Peers است که حتما برای اینکه بتوان از Bgp در جهت Vpls بهره مند شد با تیک مربوط به l2vpn طبق تصویر بالا خورده شود.در ادامه باید Bgp-Vpls راه اندازی شود:   در تصویر بالا Site id  باید یک عدد منحصربفرد برای هر روتر باشد تا Vpls به درستی کار کند و قسمت Bridge نیز باید مشخص شود کدام برای vpls است و همان انتخاب شود.  5.0

عضویت در خبرنامه از جدیدترین محصولات مورد علاقه خود باخبر شوید

محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید