اکسس پوینت چیست و چه کاربرد های دارد ؟

سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 69 بازدید کننده گروه آموزشی

در گذشته شبکه‌ها به وسیله کابل‌ها و سیم‌ها، سیستم‌های خود را به یکدیگر وصل می‌کردند. استفاده از این روش برای مهندسی شبکه چالش‌هایی را به همراه داشت و مدیریت کابل‌ها و نگهداری از آن‌ها به مراتب دشوارتر می‌شد. در حال حاضر بدون استفاده از کابل و از طریق سیگنال‌ها و امواج می‌توانیم به انواع شبکه‌های داخلی و اینترنت جهانی متصل شویم. این ویژگی را مدیون دستگاهAccess Point  هستیم که در ادامه مقاله به بررسی انواع و کاربردهای آن می‌پردازیم.

 

اتصالات شبکه

 

اکسس پوینت چیست ؟

Access Point  به معنی نقطه دسترسی است وعلامت اختصاری آنAP می‌باشد. از طریق این دستگاه سیستم‌های یک شبکه به صورت بی‌سیم ( Wireless ) به یکدیگر وصل می‌شوند. به عبارت دیگر اکسس پوینت وسیله‌ای است برای ایجاد شبکه‌های بی‌سیم بین دستگاه‌هایی که با استفاده از یک مودم به اینترنت اتصال پیدا می‌کنند. سیستم‌های یک شبکه محلی که از طریق این تکنولوژی به هم متصل می‌شوند را شبکه LAN  می‌نامند.

 

اکسس پوینت چیست؟ 

 

کاربرد‌‌های اکسس پوینت

اکسس پوینت یکی از دستگاه‌ مهم در حوزه شبکه بی‌سیم است که نقش اصلی در اتصال دستگاه به شبکه بی‌سیم را ایفا می‌کند. Access Point کاربرد‌های مختلفی دارد که در ادامه به برخی از اصلی‌ترین کاربرد های آن می‌پردازیم.

 

اتصال به شبکه به صورت بی‌سیم ( Wireless )

مهمترین ویژگی و کاربرد اکسس پوینت حذف کابل ها و توانایی متصل کردن سیستم‌های یک شبکه به صورت بی‌سیم است. کامپیوتر های شخصی، موبایل ها، تبلت ها و دوربین های مداربسته از جمله دستگاه‌های می‌باشند که از طریق این دستگاه به شبکه های مورد نظر خود وصل شوند. اصلی‌ترین مزیت استفاده از Access Point صرفه‌جویی در هزینه های سیم‌کشی و ابزارهای استفاده شده شبکه است.

 

تقویت سیگنال های شبکه

سیگنال های یک شبکه همواره در حال ارسال و دریافت هستند، در نتیجه باید به بهترین نحو ممکن ارسال و دریافت شوند. یکی از کابرد های اکسس پوینت تقویت این سیگنال ها به صورت ایمن و گسترده است.

 

مدیریت و نظارت بر ترافیک

روزانه حجم زیادی از ترافیک بین دستگاه‌های یک شبکه رد و بدل می‌شود. از کابرد های دیگر اکسس پوینت نظارت بر این ترافیک ها و مدیریت آنها است. به طور مثال برای بهبود سرعت شبکه می‌تواند ترافیک دستگاه‌های پر بازدید را محدود کند.

 

امنیت در شبکه

از مهمترین مسائل موجود در هر شبکه می‌توان به امنیت آن شبکه اشاره کرد. هر شبکه دارای تعداد زیادی دستگاه است که به هم متصل می‌باشند و روزانه حجم زیادی از اطلاعات را انتقال می‌دهند، در نتیجه ایمن بودن یک شبکه امری ضروری به حساب می‌آید. اکسس پوینت به وسیله رمزنگاری می‌تواند امنیت شبکه را تامین و از هرگونه دسترسی غیرمجاز به شبکه جلوگیری کند.

 

عملکرد اکسس پوینت

نقاط دستیابی، دارای یک فرستنده و گیرنده رادیویی می‌باشند که از طریق این ویژگی، دستگاه های بی‌سیم را قادر به اتصال و ارسال سیگنال به شبکه می‌سازند. اکسس پوینت سیگنال های رادیویی مشخصی را از هر دستگاه دریافت کرده و آن‌ها را به شبکه متصل می‌کند. مراحل و نحوه کار این فناوری را در ادامه مشاهده می‌نمایید:

  1. متصل شدن به شبکه های محلی از طریق اتصال به پورت شبکه
  2. پیکربندی و انجام تنظیمات مربوط به شبکه ( SSID )، رمز عبور و ...
  3. وصل شدن دستگاه به شبکه از طریق رمز عبور تولید شده توسط اکسس پوینت

اگر به دنبال عملکرد بهتری از دستگاه اکسس پوینت خود هستید، در وهله اول نصب و تنظیمات آن را به درستی انجام دهید، هم چنین محل نصب این سخت‌افزار باید به دقت بررسی شود تا بهترین مکان از لحاظ عملکرد و سرعت انتخاب شود.

 

انواع اکسس پوینت

انواع  Access Point ها در ویژگی ها و کاربردهای مختلفی به بازار عرضه و هرکدام در مکان و محیط مختلفی استفاده می‌شوند. به طور کلی اکسس پوینت‌ها به دو صورت داخلی و  خارجی نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به طور کامل درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

 

 

Indoor یا داخلی

اکسس پوینت‌هایی که به صورت داخلی یا Indoor نصب می‌شوند از لحاظ سایز و اندازه نسبتا کوچک بوده، هم چنین نصب و نگهداری آن‌ها نیز آسان است. اکسس پوینت‌های داخلی دارای اشعه‌های ضعیفی هستند و به همین علت گزینه مناسبی برای نصب در منازل، ادارات و شرکت‌ها می‌باشد.

 

اکسس پوینت indoor

 

اکسس پوینت مستقل

این نوع دستگاه قابلیت زیادی ندارد و برای استفاده در منزل و محیط‌های کوچک مناسب است. اکسس پوینت مستقل بیشتر برای دسترسی بی‌سیم به یک شبکه سیمی بکار می‌رود.

 

اکسس پوینت دیواری و سفقی

اکسس پوینت‌های دیواری یا به اصطلاح پنلی که توانایی نصب بر روی دیوار یا گاها سقف را دارند. این نوع دستگاه‌ها به دلیل نصب مستقیم بر روی دیوار یا سقف بسیار پر متقاضی می‌باشند. مقدار اطلاعاتی که این اکسس پوینت‌ها انتقال می‌دهند 150 تا 350 مگابایت بر ثانیه می‌باشد. لازم به ذکر است این مدل سخت افزار های دیواری و سقفی در دو نوع تک فرکانس  Single-frequency) ) و دو فرکانس ( Dual-frequency ) در بازار عرضه می‌شود.

 

Outdoor یا خارجی

در فضای بیرونی یا Outdoor، اکسس پوینت‌ها برای استفاده ایمن در شرایط محیطی و جوی سخت به کار می‌روند. این فناوری‌ها با وجود پوشش گسترده دارای مقاومت بالا می‌باشند و توانایی محافظت از شبکه در انواع شرایط مانند بارش باران، گرما و دمای بالا، گرد و غبار و برخورد صاعقه را دارند. دکل های تلفن و اینترنت، نمونه بارز مدل‌های خارجی هستند.

 

 اکسس پوینت outdoor

 

اکسس پوینت تجاری

سازمان‌ها و ارگان‌هایی مثل: رستوران ها، هتل ها، بیمارستان ها و ... به دلیل داشتن نیروی انسانی زیاد بهتر است از این نوع دستگاه استفاده کنند، چرا که اکسس پوینت تجاری توانایی اتصال هم‌زمان چندین دستگاه را دارد و از امنیت خوبی برخوردار است. هم چنین از طریق این مدل های تجاری توانایی محدود کردن کاربر در اتصال و استفاده از شبکه نیز وجود دارد.

 

اکسس پوینت کنترلی

مدل کنترلی یاController based  یکی از پرکابردترین و گران قیمت ترین انواع اکسس پوینت‌ها می‌باشد. از ویژگی های این سخت افزار می‌توان به: رمزنگاری شبکه، پیکربندی و به روزرسانی خودکار شبکه اشاره کرد. به دلیل هزینه بالا و امنیت بالای این مدل، معمولا از آن در سازمان ها و ارگان های استفاده می‌شود که نیاز به امنیت بالا دارند.

 

چطور بهترین اکسس پوینت را انتخاب کنیم ؟

استفاده از سخت افزار اکسس پوینت در شبکه بی‌سیم مزایا و معایب متعددی دارد. قبل از خرید به نکاتی از جمله: نیاز خود، ویژگی و کاربرد محصول دقت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. حال که دانستیم Access Point چیست و چه کاربردی دارد، در ادامه به بررسی موارد مهم قبل از خرید اشاره خواهیم کرد.

 

مشخص کردن نیاز خود از خرید

قبل از خرید باید به این سوال پاسخ دهید که هدف از خرید این سخت افزار چیست و چه کابردی برای شما دارد. عواملی مانند تعداد دستگاه های که به اکسس پوینت وصل شوند یا محیط نصب آن از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنید.

 

آنالیز فرکانس محیط نصب

قبل از نصب اکسس پوینت، محیط را آنالیز کنید تا بهترین مختصات را برای دستگاه خود پیدا کنید. این کار باعث می‌شود در آینده مشکل سرعت نداشته باشید و شاهد عملکرد بهتری در اتصال خود باشید.

 

بررسی استاندارد های بی‌سیم ( Wireless )

اکسس پوینت به دلیل متصل کردن تعداد زیادی از دستگاه‌ها به شبکه، همواره باید از سرعت و عملکرد خوبی برخوردار باشد. در نتیجه هنگام خرید Access Point به استندارد بی‌سیم آن دقت کنید. اخرین استاندارد بی‌سیم WiFi 7 ( 802.11be ) است. در جدول زیر تاریخچه مختصری از استاندار‌های بی‌سیم را بررسی خواهیم کرد.

 

استاندارد

802.11a

802.11b

802.11g

802.11n

802.11ac

802.11ax

802.11be

سال بکارگیری

1999

1999

2003

2009

2014

2019

2024

فرکانس

5 گیگاهرتز

2.4 گیگاهرتز

2.4 گیگاهرتز

2.4 و 5 گیگاهرتز

2.4 و 5 گیگاهرتز

2.4 و 5 گیگاهرتز

2.4 و 6 گیگاهرتز

حداکثر سرعت داده

54 مگابایت بر ثاینه

11 مگابایت بر ثاینه

54 مگابایت بر ثاینه

600 مگابایت بر ثاینه

1.3 گیگابایت بر ثاینه

10 الی 11 گیگابایت بر ثاینه

40 گیگابایت بر ثاینه

 

پورت گیگابایتی و مگابایتی

اکسس پوینت‌ها دارای دو پورت گیگابایت و مگابایت می‌باشند. بهتر است از دستگاهی استفاده کنید که دارای پورت گیگابایتی باشد، چرا که این مدل ها سرعت بالاتری دارند.

 

قدرت آنتن‌دهی بالا

اگر هدف شما از خرید اکسس پونت پوشش تعداد زیادی از کابرها و دستگاه است به این نکته توجه کنید که اکسس پوینتی برای شما مناسب است که قدرت آنتن‌دهی بالایی داشته باشد.

 

جدیدترین فناوری های Access Point

اکسس پوینت‌ها هرساله در حال پیشرفت و بروزرسانی هستند. از سال 1999 تولید آنها شروع شده و روز به روز شاهد تغییر فناوری آنها بوده‌ایم. در ادامه به برخی از جدیدترین فناوری های این سخت‌افزار اشاره خواهیم کرد.

  • WiFi 7 ( 802.11be ): جدیدترین نسل فناوری بی‌سیم WiFi 7 یا 11be است. این فناوری دارای سرعت بالاتر، عملکرد بهتر و امنیت بیشتری نسبت به نسخه های قبلی خود است.
  • OFDM: با استفاده از تکنولوژی OFDM سرعت انتقال و دریافت اطلاعات افزایش پیدا می‌کند، همچنین به انتقال داده ها به صورت هم‌زمان در چند دستگاه نیز کمک می‌کند.
  • WPA3 Encryption Standard: در WiFi 7 نسبت به نسل قبلی خود از امنیت و استاندار های قوی تر موضوع رمزنگاری برخوردار هستیم. این قابلیت به وسیله فناوری WPA3 تقویت شده است.

 

مقایسه برند‌های محبوب اکسس پوینت

با توجه به گستردگی برند های مختلف در حوزه تجهیزات شبکه، لازم است که قبل از خرید مزایا و معایب هرکدام را بررسی و سپس نسبت به خرید اقدام کنید. در زیر تعدادی از مهم‌ترین و پرفروش ترین برند های اکسس پوینت را بررسی خواهیم کرد.

 

اکسس پوینت Ubiquiti

اگر قصد دارید تعداد زیادی از کاربر ها را توسط شبکه خود پشتیبانی کنید، این مدل برای شما گزینه مناسبی باشد. Ubiquiti توانایی پشتیبانی از 1500 کاربر درون شبکه شما را دارد. یکی از معروف ترین مدل های این برند WiFi Base Station GX است که نیاز های مختلف شما را براورده میکند. Ubiquiti برای محیط ها و مکان های وسیع مانند استادیوم ها و سالن ها بسیار مناسب است.

 

اکسس پوینت ubiquiti

 

اکسس پوینت Net gear

Net gear برندی مقرون به صرفه است که نیاز های شما را در حد معمول برآورده می‌کند. مدل Netgear WAX214 این برند دارای قابلیت PoE+  است که به راحتی می‌توانید آن را از طریق وب پیکربندی کنید.

 

اکسس پوینت net gear

 

اکسس پوینت TP-Link

TP-Linkها از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین برندهای اکسس پوینت در حوزه شبکه می‌باشند. نصب و تنظیمات ساده آن‌ها باعث محبوبییت این برند در بین علاقه‌مندان به شبکه شده است. از مدل‌های پرفروش این برند می‌توان به Wireless N300 2T2R اشاره کرد.

 

اکسس پوینت Tp-link

 

اکسس پوینت Aruba

اگر به دنبال زیبایی در محیط کاری خود هستید و هم‌چنان قصد خرید اکسس پوینت را دارید، بهترین گزینه برای شما برند Aruba می‌باشد. مکان‌هایی مثل رستوران‌ها، هتل‌ها و ... که به اثرگذاری فضای خود به شدت اهمیت می‌دهند، بهتر است از این دستگاه‌ها استفاده کنند.

 

 اکسس پوینت Aruba

 

بررسی تنظیمات امنیتی پیشرفته اکسس پوینت

اکسس پوینت‌ها روزانه حجم زیادی از اطلاعات و دیتا ها را بین سیستم‌های مختلف جابجا می‌کنند، در نتیجه امنیت انتقال این اطلاعات برای مهندسان شبکه حرف اول را می‌زند. در هنگام راه‌اندازی، نصب و پیکربندی این دستگاه‌ها به نکات امنیتی رمزنگاری توجه کنید تا هرگونه دسترسی غیر مجاز به شبکه شما شناسایی و مسدود شود.

 

ترفند‌های مفید برای استفاده از اکسس پوینت

هنگام استفاده از اکسس پوینت‌ها به نکات و ترفند های زیر توجه کنید:

  • آن‌ها را در مکانی نصب کنید که کمترین حساسیت به امواج و نویزها وجود داشته باشد، چرا که اکسس پوینت‌ها به دلیل ارسال مداوم سیگنال به دستگاه‌ها نسبت به امواج و نویزهای خارجی حساسیت دارند.
  • وجود دیوار در مقابل Access Point می‌تواند تا 30 درصد توانایی سخت افزار شما را کاهش دهد.
  • این دستگاه‌ها دارای یک ویژگی به نام Access Control List می‌باشند که توانایی کنترل دسترسی مهمان به شبکه را محدود می‌کند و شما می‌توانید برای افراد مختلف از آن بهره ببرید.
  • اگر مجبور به استفاده از چند دستگاه در یک محیط هستید، آن‌ها را با فاصله مناسبی از هم نصب کنید تا از اختلالات بین آن‌ها جلوگیری شود.

 

راهنمایی گام به گام عیب یابی مشکلات رایج دستگاه اکسس پوینت

عیب ‌یابی اکسس پوینت به منظور شناسایی و تشخیص مشکلات در راستای عملکرد بهتر و پایداری سخت افزار انجام می‌شود. مهندسان شبکه باید دائما در حال بررسی ارتباط بین دستگاه های متصل به یک شبکه باشند. هنگام بروز مشکل و باگ در Access Point موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید مشکل را شناسایی و برطرف کنید:

  • تجزیه و تحلیل وضعیت زیرساختی سخت‌افزار
  • بررسی اتصال دستگاه مورد نظر با شبکه
  • اندازه‌گیری محدوده خدمات رسانی اکسس پوینت با دستگاه مورد نظر
  • بررسی اینترنت و اطمینان از اتصال به آن
  • تنظیم و پیکربندی مجدد شبکه و فایروال آن

 

کلام آخر در مورد اکسس پوینت

Access Point به عنوان یکی از اجزای شبکه بی‌سیم به منظور اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق یک شبکه است. برای بهروه‌وری بیشتر از این فناوری باید هنگام خرید، نصب، پیکربندی و تنظیم آن نکات و استاندارد های را رعایت کرد. این دستگاه به دلیل کاربرد زیاد در بستر شبکه، دائم در حال بروزرسانی فناوری های خود است. در این مقاله با انواع اکسس پوینت‌ها و کاربرد هرکدام آشنا شدید و دانستید خرید چه اکسس پوینتی برای شما و کسب و کارتان مفیدتر و به صرفه‌تر است.


دیدگاه شما

نام شما
آدرس ایمیل
متن دیدگاه
کد امنینی
comment
کاربر گرامی لطفا دیدگاه خود را درباره این کالا بیان کنید

اکسس پوینت چیست و چه کاربرد های دارد ؟شبکه شین فروشگاه تجهیزات شبکه میکروتیک4/30/2024در گذشته شبکه‌ها به وسیله کابل‌ها و سیم‌ها، سیستم‌های خود را به یکدیگر وصل می&zw... در گذشته شبکه‌ها به وسیله کابل‌ها و سیم‌ها، سیستم‌های خود را به یکدیگر وصل می‌کردند. استفاده از این روش برای مهندسی شبکه چالش‌هایی را به همراه داشت و مدیریت کابل‌ها و نگهداری از آن‌ها به مراتب دشوارتر می‌شد. در حال حاضر بدون استفاده از کابل و از طریق سیگنال‌ها و امواج می‌توانیم به انواع شبکه‌های داخلی و اینترنت جهانی متصل شویم. این ویژگی را مدیون دستگاهAccess Point  هستیم که در ادامه مقاله به بررسی انواع و کاربردهای آن می‌پردازیم.  اکسس پوینت چیست ؟Access Point  به معنی نقطه دسترسی است وعلامت اختصاری آنAP می‌باشد. از طریق این دستگاه سیستم‌های یک شبکه به صورت بی‌سیم ( Wireless ) به یکدیگر وصل می‌شوند. به عبارت دیگر اکسس پوینت وسیله‌ای است برای ایجاد شبکه‌های بی‌سیم بین دستگاه‌هایی که با استفاده از یک مودم به اینترنت اتصال پیدا می‌کنند. سیستم‌های یک شبکه محلی که از طریق این تکنولوژی به هم متصل می‌شوند را شبکه LAN  می‌نامند.   کاربرد‌‌های اکسس پوینتاکسس پوینت یکی از دستگاه‌ مهم در حوزه شبکه بی‌سیم است که نقش اصلی در اتصال دستگاه به شبکه بی‌سیم را ایفا می‌کند. Access Point کاربرد‌های مختلفی دارد که در ادامه به برخی از اصلی‌ترین کاربرد های آن می‌پردازیم. اتصال به شبکه به صورت بی‌سیم ( Wireless )مهمترین ویژگی و کاربرد اکسس پوینت حذف کابل ها و توانایی متصل کردن سیستم‌های یک شبکه به صورت بی‌سیم است. کامپیوتر های شخصی، موبایل ها، تبلت ها و دوربین های مداربسته از جمله دستگاه‌های می‌باشند که از طریق این دستگاه به شبکه های مورد نظر خود وصل شوند. اصلی‌ترین مزیت استفاده از Access Point صرفه‌جویی در هزینه های سیم‌کشی و ابزارهای استفاده شده شبکه است. تقویت سیگنال های شبکهسیگنال های یک شبکه همواره در حال ارسال و دریافت هستند، در نتیجه باید به بهترین نحو ممکن ارسال و دریافت شوند. یکی از کابرد های اکسس پوینت تقویت این سیگنال ها به صورت ایمن و گسترده است. مدیریت و نظارت بر ترافیکروزانه حجم زیادی از ترافیک بین دستگاه‌های یک شبکه رد و بدل می‌شود. از کابرد های دیگر اکسس پوینت نظارت بر این ترافیک ها و مدیریت آنها است. به طور مثال برای بهبود سرعت شبکه می‌تواند ترافیک دستگاه‌‌های پر بازدید را محدود کند. امنیت در شبکهاز مهمترین مسائل موجود در هر شبکه می‌توان به امنیت آن شبکه اشاره کرد. هر شبکه دارای تعداد زیادی دستگاه است که به هم متصل می‌باشند و روزانه حجم زیادی از اطلاعات را انتقال می‌دهند، در نتیجه ایمن بودن یک شبکه امری ضروری به حساب می‌آید. اکسس پوینت به وسیله رمزنگاری می‌تواند امنیت شبکه را تامین و از هرگونه دسترسی غیرمجاز به شبکه جلوگیری کند. عملکرد اکسس پوینتنقاط دستیابی، دارای یک فرستنده و گیرنده رادیویی می‌باشند که از طریق این ویژگی، دستگاه های بی‌سیم را قادر به اتصال و ارسال سیگنال به شبکه می‌سازند. اکسس پوینت سیگنال های رادیویی مشخصی را از هر دستگاه دریافت کرده و آن‌ها را به شبکه متصل می‌کند. مراحل و نحوه کار این فناوری را در ادامه مشاهده می‌نمایید:متصل شدن به شبکه های محلی از طریق اتصال به پورت شبکهپیکربندی و انجام تنظیمات مربوط به شبکه ( SSID )، رمز عبور و ...وصل شدن دستگاه به شبکه از طریق رمز عبور تولید شده توسط اکسس پوینتاگر به دنبال عملکرد بهتری از دستگاه اکسس پوینت خود هستید، در وهله اول نصب و تنظیمات آن را به درستی انجام دهید، هم چنین محل نصب این سخت‌افزار باید به دقت بررسی شود تا بهترین مکان از لحاظ عملکرد و سرعت انتخاب شود. انواع اکسس پوینتانواع  Access Point ها در ویژگی ها و کاربردهای مختلفی به بازار عرضه و هرکدام در مکان و محیط مختلفی استفاده می‌شوند. به طور کلی اکسس پوینت‌ها به دو صورت داخلی و  خارجی نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به طور کامل درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.  Indoor یا داخلیاکسس پوینت‌هایی که به صورت داخلی یا Indoor نصب می‌شوند از لحاظ سایز و اندازه نسبتا کوچک بوده، هم چنین نصب و نگهداری آن‌ها نیز آسان است. اکسس پوینت‌های داخلی دارای اشعه‌های ضعیفی هستند و به همین علت گزینه مناسبی برای نصب در منازل، ادارات و شرکت‌ها می‌باشد.  اکسس پوینت مستقلاین نوع دستگاه قابلیت زیادی ندارد و برای استفاده در منزل و محیط‌های کوچک مناسب است. اکسس پوینت مستقل بیشتر برای دسترسی بی‌سیم به یک شبکه سیمی بکار می‌رود. اکسس پوینت دیواری و سفقیاکسس پوینت‌های دیواری یا به اصطلاح پنلی که توانایی نصب بر روی دیوار یا گاها سقف را دارند. این نوع دستگاه‌ها به دلیل نصب مستقیم بر روی دیوار یا سقف بسیار پر متقاضی می‌باشند. مقدار اطلاعاتی که این اکسس پوینت‌ها انتقال می‌دهند 150 تا 350 مگابایت بر ثانیه می‌باشد. لازم به ذکر است این مدل سخت افزار های دیواری و سقفی در دو نوع تک فرکانس  Single-frequency) ) و دو فرکانس ( Dual-frequency ) در بازار عرضه می‌شود. Outdoor یا خارجیدر فضای بیرونی یا Outdoor، اکسس پوینت‌ها برای استفاده ایمن در شرایط محیطی و جوی سخت به کار می‌روند. این فناوری‌ها با وجود پوشش گسترده دارای مقاومت بالا می‌باشند و توانایی محافظت از شبکه در انواع شرایط مانند بارش باران، گرما و دمای بالا، گرد و غبار و برخورد صاعقه را دارند. دکل های تلفن و اینترنت، نمونه بارز مدل‌های خارجی هستند.  اکسس پوینت تجاریسازمان‌ها و ارگان‌هایی مثل: رستوران ها، هتل ها، بیمارستان ها و ... به دلیل داشتن نیروی انسانی زیاد بهتر است از این نوع دستگاه استفاده کنند، چرا که اکسس پوینت تجاری توانایی اتصال هم‌زمان چندین دستگاه را دارد و از امنیت خوبی برخوردار است. هم چنین از طریق این مدل های تجاری توانایی محدود کردن کاربر در اتصال و استفاده از شبکه نیز وجود دارد. اکسس پوینت کنترلیمدل کنترلی یاController based  یکی از پرکابردترین و گران قیمت ترین انواع اکسس پوینت‌ها می‌باشد. از ویژگی های این سخت افزار می‌توان به: رمزنگاری شبکه، پیکربندی و به روزرسانی خودکار شبکه اشاره کرد. به دلیل هزینه بالا و امنیت بالای این مدل، معمولا از آن در سازمان ها و ارگان های استفاده می‌شود که نیاز به امنیت بالا دارند. چطور بهترین اکسس پوینت را انتخاب کنیم ؟استفاده از سخت افزار اکسس پوینت در شبکه بی‌سیم مزایا و معایب متعددی دارد. قبل از خرید به نکاتی از جمله: نیاز خود، ویژگی و کاربرد محصول دقت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. حال که دانستیم Access Point چیست و چه کاربردی دارد، در ادامه به بررسی موارد مهم قبل از خرید اشاره خواهیم کرد. مشخص کردن نیاز خود از خریدقبل از خرید باید به این سوال پاسخ دهید که هدف از خرید این سخت افزار چیست و چه کابردی برای شما دارد. عواملی مانند تعداد دستگاه های که به اکسس پوینت وصل شوند یا محیط نصب آن از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنید. آنالیز فرکانس محیط نصبقبل از نصب اکسس پوینت، محیط را آنالیز کنید تا بهترین مختصات را برای دستگاه خود پیدا کنید. این کار باعث می‌شود در آینده مشکل سرعت نداشته باشید و شاهد عملکرد بهتری در اتصال خود باشید. بررسی استاندارد های بی‌سیم ( Wireless )اکسس پوینت به دلیل متصل کردن تعداد زیادی از دستگاه‌ها به شبکه، همواره باید از سرعت و عملکرد خوبی برخوردار باشد. در نتیجه هنگام خرید Access Point به استندارد بی‌سیم آن دقت کنید. اخرین استاندارد بی‌سیم WiFi 7 ( 802.11be ) است. در جدول زیر تاریخچه مختصری از استاندار‌های بی‌سیم را بررسی خواهیم کرد. استاندارد802.11a802.11b802.11g802.11n802.11ac802.11ax802.11beسال بکارگیری1999199920032009201420192024فرکانس5 گیگاهرتز2.4 گیگاهرتز2.4 گیگاهرتز2.4 و 5 گیگاهرتز2.4 و 5 گیگاهرتز2.4 و 5 گیگاهرتز2.4 و 6 گیگاهرتزحداکثر سرعت داده54 مگابایت بر ثاینه11 مگابایت بر ثاینه54 مگابایت بر ثاینه600 مگابایت بر ثاینه1.3 گیگابایت بر ثاینه10 الی 11 گیگابایت بر ثاینه40 گیگابایت بر ثاینه پورت گیگابایتی و مگابایتیاکسس پوینت‌ها دارای دو پورت گیگابایت و مگابایت می‌باشند. بهتر است از دستگاهی استفاده کنید که دارای پورت گیگابایتی باشد، چرا که این مدل ها سرعت بالاتری دارند. قدرت آنتن‌دهی بالااگر هدف شما از خرید اکسس پونت پوشش تعداد زیادی از کابرها و دستگاه است به این نکته توجه کنید که اکسس پوینتی برای شما مناسب است که قدرت آنتن‌دهی بالایی داشته باشد. جدیدترین فناوری های Access Pointاکسس پوینت‌ها هرساله در حال پیشرفت و بروزرسانی هستند. از سال 1999 تولید آنها شروع شده و روز به روز شاهد تغییر فناوری آنها بوده‌ایم. در ادامه به برخی از جدیدترین فناوری های این سخت‌افزار اشاره خواهیم کرد.WiFi 7 ( 802.11be ): جدیدترین نسل فناوری بی‌سیم WiFi 7 یا 11be است. این فناوری دارای سرعت بالاتر، عملکرد بهتر و امنیت بیشتری نسبت به نسخه های قبلی خود است.OFDM: با استفاده از تکنولوژی OFDM سرعت انتقال و دریافت اطلاعات افزایش پیدا می‌کند، همچنین به انتقال داده ها به صورت هم‌زمان در چند دستگاه نیز کمک می‌کند.WPA3 Encryption Standard: در WiFi 7 نسبت به نسل قبلی خود از امنیت و استاندار های قوی تر موضوع رمزنگاری برخوردار هستیم. این قابلیت به وسیله فناوری WPA3 تقویت شده است. مقایسه برند‌های محبوب اکسس پوینتبا توجه به گستردگی برند های مختلف در حوزه تجهیزات شبکه، لازم است که قبل از خرید مزایا و معایب هرکدام را بررسی و سپس نسبت به خرید اقدام کنید. در زیر تعدادی از مهم‌ترین و پرفروش ترین برند های اکسس پوینت را بررسی خواهیم کرد. اکسس پوینت Ubiquitiاگر قصد دارید تعداد زیادی از کاربر ها را توسط شبکه خود پشتیبانی کنید، این مدل برای شما گزینه مناسبی باشد. Ubiquiti توانایی پشتیبانی از 1500 کاربر درون شبکه شما را دارد. یکی از معروف ترین مدل های این برند WiFi Base Station GX است که نیاز های مختلف شما را براورده میکند. Ubiquiti برای محیط ها و مکان های وسیع مانند استادیوم ها و سالن ها بسیار مناسب است.  اکسس پوینت Net gearNet gear برندی مقرون به صرفه است که نیاز های شما را در حد معمول برآورده می‌کند. مدل Netgear WAX214 این برند دارای قابلیت PoE+  است که به راحتی می‌توانید آن را از طریق وب پیکربندی کنید.  اکسس پوینت TP-LinkTP-Linkها از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین برندهای اکسس پوینت در حوزه شبکه می‌باشند. نصب و تنظیمات ساده آن‌ها باعث محبوبییت این برند در بین علاقه‌مندان به شبکه شده است. از مدل‌های پرفروش این برند می‌توان به Wireless N300 2T2R اشاره کرد.  اکسس پوینت Arubaاگر به دنبال زیبایی در محیط کاری خود هستید و هم‌چنان قصد خرید اکسس پوینت را دارید، بهترین گزینه برای شما برند Aruba می‌باشد. مکان‌هایی مثل رستوران‌ها، هتل‌ها و ... که به اثرگذاری فضای خود به شدت اهمیت می‌دهند، بهتر است از این دستگاه‌ها استفاده کنند.  بررسی تنظیمات امنیتی پیشرفته اکسس پوینت اکسس پوینت‌ها روزانه حجم...5.0

عضویت در خبرنامه از جدیدترین محصولات مورد علاقه خود باخبر شوید

محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید